Transportforlig: EU holder porten åben for løndumping
EUFAGLIGT.DK: [uddrag] Transportforliget giver tillidsfolk og fagforeninger nye muligheder for at kontrollerer, at vognmændene følger de overenskomster, de er forpligtet af.
– Det kan i princippet stoppe snyd og social dumping hos de organiserede vognmænd. Men det ændrer ikke ved, at EU-reglerne gør det muligt fortsat at køre med udenlandske chauffører, som spises af med 30 til 50 kr. i timen. Derfor er vores fag stadig truet, siger Allan Dakin, gruppeformand for chaufførerne i 3F Transport Esbjerg.
Det er den såkaldte carbotagekørsel, som gør det helt lovligt, at udenlandske vognmænd kører fragt internt i Danmark.
– Vi kan ikke komme efter carbotagekørslen. De nye EU-regler som træder i kraft gør det muligt systematisk at køre i Danmark med udenlandske chauffører, som får mellem 30 og 50 kr. i timen. Det kan vi ikke stoppe, selvom forliget lægger op til, at politikerne skal stramme kontrollen og bøderne for overtrædelser, siger Allan Dakin.
Den såkaldte carbotagekørsel tillader udenlandske lastbiler at kører op tre ture på syv dage i Danmark, hvis de er kørt til Danmark med fragt fra udlandet.
Planlagt omgåelse
– Men det kan man organisere sig ud af, så chaufføren henter en trailer i Padborg, så kan han starte en ny runde carbotagekørsel. Det er det store hul, det er kold og kynisk lovgivning. EU ville helst gøre arbejdskraftens bevægelser helt frie. Men det er der modstand mod, og så lægger man en lille begrænsning, siger han.
Udviklingen i branchen går mod, at store danske vognmænd åbner filialer syd for grænsen og kører carbotagekørsel i Danmark med udenlandske chauffører, som kører for langt mindre end overenskomsten.
….
Læs hele artiklen på Fagbevægelsen mod Unionens hjemmeside – klik her!