Ny jernbaneliberalisering på vej
Den nye lovgivningspakke vil betyde yderligere adgang for private selskaber og vil desuden ikke kun gælde godstrafik, men også åbne op for liberalisering af EU’s passagertrafik. Den nationale passagertrafik er fortsat uberørt, men EU-Kommissær Kallas har meddelt, at han vil komme med et udkast til markedsåbning af medlemsstaternes passagertrafik inden udgangen af 2012.
Op til vedtagelsen af forslaget har der været massive protester i næsten samtlige EU-medlemslande imod liberaliseringerne. Protesterne kulminerede med en demonstration ved EU-parlamentarikernes ankomst til Strasbourg i starten af denne uge.
De faglige protester blev dog ikke hørt, og liberaliseringerne blev vedtaget med støtte fra næsten hele Parlamentet. Næsten samtlige danske parlamentarikere – heriblandt Socialdemokraterne og SF – støttede forslaget. Kun Søren Søndergaard fra Folkebevægelsen stemte – sammen med resten af GUE/NGL – imod forslaget.
Søren Søndergaard udtaler efter afstemingen:
– Beslutningen ignorerer fuldstændigt de utallige negative erfaringer med liberalisering af togtrafikken fra for eksempel Storbritannien, Italien og Portugal, som viser at billetprisen ryger i vejret, afgangene bliver dårligere, sikkerheden forringes, og samtidigt kommer personalets løn og arbejdsvilkår yderligere under pres.
– Det eneste lyspunkt er, at Kommissionens forslag om at begrænse strejkeretten indenfor jernbanesektoren blev afvist, hvilket vi langt hen af vejen kan takke mobiliseringen i fagbevægelsen for.
– Alle, der ønsker en velfungerende kollektiv trafik, må kæmpe imod denne udvikling.