Nordiske mærker mere kendt end EUs
Coop Analyse har offentliggjort en meningsmåling foretaget i begyndelsen af året, hvor 1.016 personer blev spurgt om kendskabet til 54 forskellige mærker. Og de mest genkendte mærker er:
Ø-mærket: 81 pct.
Änglemark: 78 pct.
Nøglehullet: 78 pct.
Svanemærket: 68 pct.
Fairtrade: 68 pct.
EUs mærkningsordninger er langt fra så kendte:
EUs energipil: 30 pct.
EUs økologimærke: 24 pct.
EU Blomsten: 16 pct.
De fem mærker, som folk bedst ved hvad står for, er: Ø-mærket, energipilen (EUs), Fairtrademærket, elektronik-mærket (elektronik må ikke smides i skraldespanden), og Nøglehullet.
Kun lidt over halvdelen af de adspurgte ved, hvad EUs økologimærke står for.
De fem mærker, folk finder mest troværdige, er: Ø-mærket, Svanemærket, elektronik-mærket, energipilen og genbrugsmærket.
De fem mærker, som folk bruger mest, er: Energipilen, Ø-mærket, Vælg fuldkorn først-mærket, Fairtrade-mærket og Nøglehullet.
Læs mere hos Coop Analyse ”“ [klik her!->http://fdb.dk/analyser
]