EUs rolle i konflikten
Bustrafikken er i dag lammet flere steder i landet, da buschauffører, lastbilchauffører, skraldemænd og andre har nedlagt arbejdet. De to primære årsager til konflikten er dels, at chaufførerne selv skal betale omkring 5000 kroner for et kursus, som EU kræver, at chaufførerne tager hver femte år for at bevare deres erhvervskørekort. Og dels at regeringen vil afskaffe efter efterlønnen, som EU-Kommissionen i flere år har ønsket.
– Kravet om kursus for bevarelse af erhvervskort er naturligvis til gavn for trafiksikkerheden, passagerne og ikke mindst chaufførerne. Men hvis EU reelt tænkte på folkene med fødderne på pedalerne, så havde de gjort det klart, at det skal være omkostningsfrit for arbejdstagerne, når det er nødvendigt for ansvarlig udførelse af deres arbejde, siger Rina Ronja Kari, der er talsperson for Folkebevægelsen mod EU.
– Og regeringens beslutning om efterlønnen er noget, som Kommissionen i flere år har presset på for. Så selvom konflikten primært har brodden rettet mod Christiansborg, så spiller EU også en rolle i sagen.