fbpx Skip to content

EU’s indre marked kan forhindre ambitiøs dansk klimapolitik

Danmark kan ikke indføre en selvstændig, ambitiøs klimapolitik ved at udfase benzin- og dieselbiler hurtigere, hvis det strider mod det indre marked. Det fastslår både FDM og organisationen Bilbranchen.  

EU’s indre marked kan begrænse Danmarks muligheder for at indføre en mere ambitiøs lovgivning vedr. CO2 udledning for køretøjer. (Foto: Alf van Beem / Wikimedia) Commons

Statsminister Lars Løkke Rasmussen brugte Folketingets åbning til at præsentere regeringens målsætning om at gennemføre en komplet udfasning af salget af benzin- og dieseldrevne biler i 2030. Regeringens målsætning er, at alle køretøjer i 2035 skal være CO2 fri, og at der skal ske en 40 procents reduktion af CO2 udledning fra biler inden 2030.

Samme dag skulle EU-Parlamentet behandle et forslag fra EU-kommissionen om at nedbringe CO2 udledning for biler og lastbiler. EU-kommissionens udspil var noget mere beskedent, nemlig at nedbringe CO2 udledning fra biler med 15 procent i 2025 og 30 procent i 2030. Kommissionens udspil kritiseres af miljøorganisationer og politiske partier for ikke at være ambitiøst nok.

“Klimaændringer er en af vor tids største udfordringer, men EU er ikke ambitiøse nok på området. EU er alt for følgagtige over for bilindustriens interesser, som alt for længe har fået lov at diktere politikerne i EU. Både når det handler om både klima, miljø og handel,” siger Rina Ronja Kari, der sidder i EU-Parlamentet for Folkebevægelsen mod EU.

Men selvom Danmark ønsker at gå foran med en mere ambitiøs klimapolitik, så kan det ikke lade sig gøre på grund af EU’s indre marked.

FDM og Bilbranchen: EU’s indre marked kan forhindre danske klimalove

Organisationen Bilbranchen mener ikke, at regeringens planer om en dansk udfasning af benzin- og dieselbiler er realistiske, fordi EU’s indre marked vil forhindre danske særregler på området.

”Vi bifalder målsætningen. Men hvis Danmark skal i mål med den her målsætning, så skal reglerne justeres på EU-niveau. Rent juridisk kan regeringen ikke sætte en stopper for salget af benzin- og dieselbiler, fordi vi er en del af det indre marked. Og det er EU, der bestemmer, hvilke typer af biler der kan sælges på det indre marked,” udtaler organisationens branchedirektør, Thomas Møller Sørensen, ifølge Ritzau.

FDM (Forenede Danske Motorejere) har også udtalt, at regeringens planer ikke kan lade sig gøre på grund af EU.

Afdelingschef Torben Kudsk fra FDM mener ifølge DR, at det vil blive en svær opgave for regeringen.

Han påpeger, at man ikke uden videre kan forbyde salg af bestemte biler i Danmark. En bil, der er typegodkendt i EU, skal kunne indregistreres i alle EU-lande. Danmark kan altså ikke modsætte sig salget af benzin- og dieselbiler, hvis de fortsat er tilladt i EU.

“I virkeligheden er det danske udspil i tråd med, hvad man snakker om i andre europæiske lande. Men det er alt sammen løse politiske målsætninger. I virkeligheden er det vist kun Norge, der rent lovgivningsmæssigt har sat en slutdato. Og de er som bekendt ikke medlem af EU,” udtaler Torben Kudsk til DR.

Luftforurening dræber tusindvis

Ambitionen om at nedbringe CO2 udledningen fra køretøjer er ikke kun et spørgsmål om klimaændringer. Luftforurening er nemlig en stor dræber i EU.

En undersøgelse fra Climate Action Network Europe viser, at luftforurening hvert år forkorter livet for 230.000 europæere og koster 215 mia. euro i sundhedsudgifter.

Økologisk Råd anslår, at alene i København dør op mod 500 mennesker af partikelforureningen fra trafikken hvert år. Til sammenligning dør ca. 15 i trafikulykker.

Klima og folkesundhed er vigtigere end bil-profit

Repræsentanter for den europæiske bilindustri har advaret mod for skrappe CO2-krav, da det vil kunne koste omsætning og arbejdspladser.

Rina Ronja Kari, mener dog langt fra, at hensynet til bilindustriens profit skal stå over klima og folkesundhed.

”Diesel-gate viser, at bilindustrien tror, at den kan gøre hvad som helst. Prisen for bilindustriens CO2 svindel er øgede klimaændringer, mere luftforurening og i tusindvis af borgere, der bliver syge eller får forkortet livet,” siger Rina Ronja Kari.

Kari mener, at bilindustrien har foretaget en kynisk kalkule af, at det kan betale sig at svine.

“Selvom vi ville indføre strammere regler for køretøjers CO2-udledning i Danmark, så må vi ikke på grund af EU’s indre marked. Vi er ganske enkelt magtesløse i vores eget land, selvom CO2 udledning påvirker klimaet, og luftforureningen påvirker mange folks helbred og koster hundredvis af menneskeliv hvert år,” siger Rina Ronja Kari.

 

Back To Top