fbpx Skip to content

EU-regler øger fare for flyulukker

I omkring 15 år har piloternes og flybesætningernes fagforeninger i EU kæmpet for en forsvarlig lovgivning omkring arbejdstid i luften. De har gennemført demonstrationer, aktioner og strejker over stort set hele EU og redegjort for EU’s institioner og medlemslande, hvad alt for lang arbejdstid har af konsekvenser. Men EUs luftfartsmyndighed EASA lytter tilsyneladende mere til de store flyselskabers behov, forklarer en af verdens førende eksperter i flyvesikkerhed, Mick Spencer, i DR søndag.

EASAs udkast til nye arbejdstisregler vil tillade nattevagter på op til 11 timer for piloter, selvom uafhængige eksperter anbefaler højst 10 timer. I USA strammede man reglerne for fire år siden til højst 10 timers nattevagter efter et flystyrt, som kostede alle 49 ombordværende livet. En af årsagerne til ulykken var, at piloterne var
trætte.
“Trangen til at sove overmander piloten, så han ikke kan tænke klart. Hans reaktionshastighed er langsom, og han kan ikke tage korrekte beslutninger”, forklarede Mick Spencer i DR og tilføjede bl.a.:
“For hver ekstra time piloten flyver udover de otte timer, stiger risikoen for, at der bliver begået fejl. Vores forskning viser, at grænsen bør sættes ved 10 timer”.
DR har lavet en rundspørge i forbindelse med udsendelsen søndag som viser, at 6 ud af 10 danske piloter har oplevet at falde i søvn på arbejdet.

– Flyulykker truer ikke kun flypersonale, men også passagerer og for så vidt også mennesker på landjorden. For ikke at tale om pårørende. Det er ufatteligt, at EUs embedsfolk og politikere, der i den grad pendler i luften, ikke vågner op og ser faren for, at EUs regler gør begrebet “drømmerejser” til et rædselsfuldt mareridt? udtaler Rina Ronja Kari, som er tasperson for Folkebevægelsen mod EU.
– Send EASAs udkast tilbage til start og lyt seriøst til meldingerne fra flypersonalets fagforeninger!

Back To Top