EU på vej med mere jernbaneliberalisering
I begyndelsen af 1990’erne blev der vedtaget et mål om en vis grad af liberalisering af EU-medlemslandenes jernbanenet og togtrafik. Målene blev fulgt op i 2001 og 2003 med to større lovgivningspakker, der begge havde to formål at ensrette og liberalisere godstrafikken i EU.
Den nye lovgivningspakke, der forventes vedtaget i november, vil betyde yderligere adgang for private selskaber og vil desuden ikke blot gælde godstrafik, men også åbne op for liberalisering af den internationale passagerertrafik. Således er den nationale passagertrafik fortsat uberørt, men det er planen også at liberalisere denne del af togtrafikken på længere sigt.
Alle politiske grupper, med undtagelse af Den Forenede Europæiske Venstrefløj/Nordisk Grønne Venstre (GUE/NGL), støtter i hovedtræk forslaget.
Fagbevægelsen har tidligere været imod liberaliseringer og privatiseringer af jernbanerne og sætter også hælene i denne gang. I den forbindelse arrangerer fagbevægelsen den 8. november en dag med generel mobilisering blandt jernbanearbejdere mod den mulige udvidelse af den allerede eksisterende liberalisering. Mobiliseringen er planlagt til at skulle finde sted i alle medlemslandene. Den 14. november vil der være en demonstration ved Strasbourgs jernbanestation, som skal falde sammen med parlamentsmedlemmernes ankomst til byen.
Søren Søndergaard fra Folkebevægelsen har fulgt sagen og var i februar medarrangør af en høring om den tiltagende liberalisering af jernbanenettet. GUE/NGL vil afholde en ny høring med repræsentanter fra fagbevægelsen i forbindelse med afstemningen i Strasbourg til november.
Efter planen skal EU-Parlamentet stemme om forslaget den 18. november. Forslaget har inden afstemningen bred opbakning i parlamentet og forventes også at få det i Ministerrådet.