EU-Kommission: Ikke tid til dyrevelfærd nu
Heste, grise, køer og får kan ikke se frem til kortere rejser på deres vej til Europas slagterier.
I hvert fald ikke foreløbig. EU-Kommissionens forbrugerkommissær John Dalli har i et svar til parlamentsmedlem Dan Jørgensen (S) sagt, at det ikke er tiden til at lave om på EU’s lovgivning om dyretransporter nu.
Trækker i land
I juni var kommissæren ellers fuld af lovprisninger for Dan Jørgensens kamp for en transporttid på maksimalt otte timer for dyrene. En kamp, der havde resulteret i over en million underskrifter afleveret i 42 kasser til kommissæren.
– Dyrevelfærd er noget, vi prioriterer i kommissionen. Det er en europæisk værdi og noget, vi tager meget alvorligt. Der er brug for en holistisk tilgang og en mere moderne måde at håndtere det på, sagde forbrugerkommissæren i juni.
Og han fortsatte:
– Det er noget, vi er nødt til at håndtere. Og vi kan finde løsninger. Det her hjælper mig, for det er et udtryk for folkets følelser, og det er noget, politikere bekymrer sig om. Især hvis de vil genvælges, siger John Dalli.
Han lovede endvidere inden 2014 at komme med lovforslag på området for dyrevelfærd.
Tiden er ikke rigtig
Men tre måneder senere er forbrugerkommissæren vendt på en tallerken. I et brev til Dan Jørgensen skriver kommissæren, at han står ved de ting, han sagde i sommer, men:
– Kommissionen fastholder dog sin position om, at det ikke er tiden til at lave om på EU-lovgivningen om dyretransporter.
Dermed kan de lange transporter af dyr i Europa fortsætte. Det eneste krav er, at dyrene undervejs får pauser samt foder og vand.
Skader miljø og arbejdspladser
Det er dog ikke kun dyrene på vej til slagteriet, der lider under de lange transporter på Europas landeveje. Søren Søndergaard fra Folkebevægelsen mod EU mener også, at de lange transporter skader både natur og mennesker.
– Miljøet bliver svinet til, når store lastbiler kører Europa tyndt for at finde det billigste slagteri. De lovlige og lange transporttider betyder også tab af arbejdspladser, fordi dyrene bliver kørt til steder, hvor løndumping florerer, siger Søren Søndergaard.