EU-direktiv vil udrydde dansk vognmandsbranche
Fagbevægelse og arbejdsgivere i transportbranchen vil have strammet kontrollen med brug af udenlandske chauffører og stoppet EUs planer om åben ladeport for social dumping. Folkebevægelsen vil have regering og folketing til at sige klart fra overfor EUs planer
Af Ib Roslund
I 2010 indførte EU et direktiv om cabotage ”“ et udtryk af fransk oprindelse, der handler om transport af varer indenfor et lands grænser. Dermed blev det indre marked for alvor indført på transportområdet og åbnede for alvor døren for social dumping inden branchen. Direktivet tillader, at når en udenlandsk chauffør har afleveret sin last et sted i Danmark, så må chaufføren indenfor syv dage køre tre ture til og fra danske adresser, inden han eller hun forlader landet igen.
De er lavere lønnet og derfor billigere i drift. Der er ingen krav om danske løn og arbejdsforhold for arbejde i Danmark på dette område. Derfor er denne åbning blevet både brugt og misbrugt i sådan grad, at det allerede nu kostet 8.000 danske chauffører og nogle hundrede vognmænd deres arbejde. Og fortsætter reglerne med at være som nu, vil der forsvinde yderligere 14.000 danske chaufførjobs ind 2029. Det har chaufførernes fagforbund 3F og brancheorganisationen Dansk Transport og Logistik (DTL) regnet sig frem til i en rapport, der udkom i august.
EU-Kommissionen ventes at komme med et nyt cabotage-direktiv i 2014, som med yderligere liberalisering vil åben helt op for systematisk organiseret social dumping i transportbranchen.
Branche væk i 20293F og DTL frygter 3F og DTL frygter, at de sidste danske chauffører er væk i 2029. Og allerede fra 2020 vil den øgede arbejdsløshed ifølge de to organisationer koste staten 3,7 milliarder kroner om året. De har skrevet til EUs kommissær for transport, esteren Siim Kallas, og bedt om lov til at stramme den danske fortolkning af direktivet. Men det blev straks afvist.
EUs cabotagedirektiver truer ikke kun eksistensen af danske chauffører og vognmænd, men har efter alt at dømme også trafiksikkerhedsmæssige konsekvenser. Politiet har nemlig ikke ressourcer til en tilstrækkelig kontrol med, at de udenlandske chauffører ikke bare overholder EUs regler, men også danske hviletidsbestemmelser og færdselslov, som Danmark har ret til at kræve overholdt. Dertil kommer, at det i en del østeuropæiske lande er muligt at skaffe falske kørekort til lastbiler på det sorte marked.
Søndergaard: Sig fra!
– Hvis EU får lov at bestemme, så er den danske transportbranche udryddet om nogle få år, konstaterer Søren Søndergaard, medlem af EU-parlamentet for Folkebevægelsen mod EU.
– Men det kan ikke være rigtigt, at det indre marked er vigtigere end trafiksikkerhed, ordentlige forhold for chaufførerne og sikring af lokale arbejdspladser. Den danske transportbranche kan kun reddes ved at sige fra overfor EU og det opfordrer vi regeringen og Folketinget til at gøre.