Carbotagekørsel og social dumping
Sagens kerne er, at man har nogle EU-regler der tillader at en udenlandsk chauffør kan køre ind i Danmark med gods og derefter foretage tre leveringer internt i Danmark. Vel at mærke uden at være underlagt danske løn- og arbejdsvilkår. For at begrænse misbruget af denne regel har Folketinget vedtaget, at tomme paller ikke må betegnes som gods – den udenlandske chauffør skal altså køre med rigtige varer.
Det er der bred opbakning til blandt fagbevægelsen og i Folketinget – og sikkert også i befolkningen.
Men det vil EU ikke acceptere. Derfor har de sendt det første brev. Vi har stadig til gode at se, hvad regeringen vil svare, men mon ikke man ender med at rette ind efter EU?
Kommissionens begrundelse er klar nok, de skriver “De nye bestemmelser, som Danmark har indført, er med til unødigt at begrænse ikke-hjemhørende transportvirksomheders mulighed for at udføre international transport og carbotagekørsel i Danmark”. Vi må altså ikke begrænse udenlandske transportører – heller ikke selv om det er i et forsøg på at bekæmpe social dumping.
Og det er jo netop problemet. Når vi finder på tiltag, der skal begrænse social dumping, ja så opdage EU det og protesterer. Vi har et kæmpe problem med social dumping inden for carbotagekørsel og vi skal naturligvis ikke acceptere flere angreb fra EU på vores arbejdsmarked.
Det er i virkeligheden ret simpelt: skal vi bekæmpe social dumping eller bare bøje nakken for EU? Jeg siger det første, men jeg må indrømme, at jeg er bekymret for, at Folketinget igen bøjer nakken.