EU-parlamentet starter stor undersøgelse af Panama Papers
EU-Parlamentet sætter nu gang i en undersøgelse, der skal kaste lys over omfanget af den skattesvindel, som blev afsløret med lækagerne af Panama Papers i april. Rina Ronja Kari er kritisk og efterlyser tilbundsgående ændringer i EU’s tilgang til skattely.
Da Panama Papers i april måned lækkede fra den panamanske advokatvirksomhed Mossack Fonseca, var der tale om en af de største lækager af fortrolige dokumenter nogensinde. Men siden da, synes der ikke at være sket meget i sagen.
“Der skal handles øjeblikkeligt, og ikke blot reageres med fine ord og tomme løfter.”
Rina Ronja Kari
I sidste uge kom så endnu en bunke sager om skattely frem i lyset, da Bahamas Leaks blev offentliggjort.
“EU har kendt til problemerne med skattely i årevis uden at foretage sig noget. Storbritannien, Holland og ikke mindst Luxembourg under ledelse af EU-kommissionens formand Jean-Claude Juncker har alle spillet en rolle som skattely,” siger Rina Ronja Kari.
En undersøgelse sættes nu i gang
EU-parlamentets tog første skridt i en omfattende 10-måneder lang undersøgelse tirsdag den 27. september i form af en høring. Her mødtes et panel bestående af 65 medlemmer af EU-parlamentet med flere af de journalister, der var med til at offentliggøre beviserne om skattely-sager i forbindelse med Panama Papers.
I løbet af de kommende måneder skal panelet undersøge, om EU-Kommissionen og de nationale regeringer bevidst har undladt at handle i forhold til sager om skatteunddragelse og regler for finansiel gennemsigtighed i EU.
Ifølge Bastian Obermayer, journalisten der tilbage i april modtog det anonyme tip, der førte til lækket af Panama Papers, er hensigten med undersøgelsen at rette langt mere opmærksomhed mod sager om skattely.
“Vi har det håb, at Europa-Parlamentet vil kaste endnu mere lys over disse sager og bidrage til at afslutte den hemmelige parallelverden, hvor de super rige og magtfulde kan undgå skatter og enhver anden lov, der synes belejligt for dem,” siger Bastian Obermayer The Parliament Magazine.
Høringer og kommittéer er ikke nok
Imidlertid er Rina Ronja Kari ikke overbevist om, at endnu et undersøgelsespanel vil ændre grundlæggende ved problemerne med skattely, og fremhæver, at der hurtigst muligt skal oprettes offentlige globale registre over virksomhedernes reelle ejere.
“Det skal ikke længere være muligt for rige og kriminelle at gemme ulovlige formuer i anonyme skuffeselskaber. Det offentlige register bør give alle samfundets borgere fuld offentlig adgang til at se, hvem der snyder fællesskabet. Dermed bør EU-Kommissionen og Rådet droppe kravet om en ”˜legitimitets test,” siger Rina Ronja Kari.
Kari fremhæver, at det burde være et helt legitimt krav for borgere i et samfund at se, hvem der snyder i skat, og dermed er med til undergrave fælles goder som sundhed, uddannelse og ældrepleje.
Storbritanniens rolle
Ifølge den britiske avis The Guardian har en række medlemmer af EU-parlamentet især opfordret til nærmere at undersøge de britiske oversøiske territoriers rolle i forbindelse med Panama Papers.
Næsten halvdelen af ”‹”‹de 214.000 virksomheder og fonde der er blevet afsløret i forbindelse med lækket data Mossack Fonseca, blev registreret på de britiske Jomfruøer. Med London som Europas finanscentrum er Storbritannien således placeret midt i orkanens øje, når det gælder skattely.
Øjeblikkelig handling
For Folkebevægelsen mod EU er det vigtigt, at der bliver reageret og handlet hurtigst muligt for at sætte en stopper for skattely.
Ifølge Rina Ronja Kari skal både Bahamas og Panama øjeblikkeligt placeres på EU’s og Financial Action Task Force (FATF)’s sortlister over high-risk lande, som ikke lever op til internationale standarder ”“ eller som ikke er parate til at bekæmpe skattesvindel og hvidvaskning af penge.
“Der har længe været kendskab til sager om skattely, som har involveret mange lande. Storbritannien er langt fra det eneste. Alle sager skal gennemgås med samme alvor. Der skal handles øjeblikkeligt, og ikke blot reageres med fine ord og tomme løfter,” siger Rina Ronja Kari.