Virksomheder forbereder sig på eurokollaps
Virksomhedernes forberedelser skyldes en stigende frygt for, at EU ikke er i stand til at løse eurokrisen og få euroen på fode. Det skriver Financial Times.
I Volkswagen Autoeuropa tyder analysearbejdet dog på, at euroens sammenbrud næppe vil være så problematisk for virksomheden.
– Vi har lavet en indledende grov analyse, der skitserer konsekvenserne, hvis man stopper med at bruge euro i Portugal. Konklusionen er overordnet set, at effekten ikke vil være så negativ for vores virksomhed, idet vi for det meste eksporterer og er en del af en verdensomspændende virksomhed, udtaler finansdirektør hos Volkswagen Autoeuropa Jürgen Dieter til Financial Times.
Også i Danmark frygter erhvervslivet en eurokollaps. En af Danmarks største virksomheder, Novo Nordisk, er derfor begyndt at forberede sig på følgerne af et sammenbrud i Eurozonen.
– Det er svært at lave detaljerede planer, men vi bliver nødt til at tænke på, hvordan det vil påvirke vores prissætningsstrategi, hvis euroen pludselig falder sammen, siger Jesper Brandgaard, finansdirektør i Novo Nordisk til Reuters.
Det er især i forhold til prissætningsstrategien, at Novo Nordisk ser euroens mulige kollaps som en udfordring for virksomheden.
– Hvordan undgår vi at falde i en fælde? Det er første gang, at jeg har stillet det spørgsmål og det er et tema, der i stigende grad er på dagsordenen, siger finansdirektøren til Reuters.